poniedziałek, 4 marca, 2024

       Raport amerykańskiej agencji Unity Markteting przewiduje, w odróżnieniu od jednoznacznie pozytywnych oczekiwań pochodzących z innych raportów (na przykład Worldwide Luxury Markets Monitor, Wiosna 2014), rynek dóbr luksusowych będzie wciąż rósł, jednak zdecydowanie wolniej, niż można byłoby się spodziewać kilka la temu. Najnowsze badania pokazują, że pomimo zwiększenia dóbr posiadanych przez młodych ludzi (zwłaszcza nieruchomości i oszczędności ulokowanych w papierach wartościowych), spadła ich pewność siebie i optymizm. To z kolei doprowadziło do ograniczenia wydatków na dobra luksusowe i bardziej konserwatywnego podejścia do wydawania pieniędzy.

       Wszystkie analizy i raporty są jednak zgodne, że wkraczająca w dorosłość generacja Y, osoby w wieku 18-34 lata, staną się najbardziej liczną grupą wiekową, korzystającą z produktów i dóbr luksuwoych. To z kolei z pewnością doprowadzi do wzrostu przychodów całej branży. Jak zatem przygotować swoją ofertę, aby okazała się atrakcyjna dla pokolenia Y?

       Wiele analiz wskazuje, że częsta obecność i dzielenie się ważnymi chwilami na profilach w mediach społecznościowych jest ważną cechą charakteryzująca millenialsów. Niektórzy psychologowie sądzą, że ma to związek z budowaniem własnej tożsamości, dążeniem do wyróżnienia się i pokazania własnej wyjątkowości. To pierwsza ważna wskazówka dla producentów biżuterii. Siła ich oferty powinna opierać się nie tylko na jakości oferowanych produktów, lecz również ich liczbie. Dwadzieścia czy nawet sto modeli obrączek w ofercie jubilera może doprowadzić przedstawiciela pokolenia Y do przekonania, że zakup takiej biżuterii nie wyróżni go w wystarczającym stopniu, co więcej, może doprowadzić do sytuacji, w której może z dużym prawdopodobieństwem spotkać osobę posiadającą dokładnie takim sam model biżuterii!

       Innym ważnym aspektem pokolenia wchodzących w dorosłość osiemnastolatków jest pragnienie wykorzystania drzemiących w nim pokładów kreatywności. W odniesieniu do produkcji dowolnych przedmiotów przekłada się to często na potrzebę współuczestniczenia w procesie projektowania biżuterii, a w przypadkach, kiedy młodzi konsumenci nie czują się na siłach zaprojektować swój własny i unikatowy wzór biżuterii – przynajmniej możliwości obserwowania procesu tworzenia produktu. Dlatego tak ważne wydaje się umożliwienie dzisiejszemu młodemu klientowi podglądania pracy twórców nawet najbardziej luksusowych wyrobów sztuki jubilerskiej – na przykład za pomocą filmów wideo dokumentujących pracę jubilera od kuchni.

pinky-rings

Pinky Rings, proj.:David Yurman, pierścionki z elemntami z zapachowej żywicy,
źródło: http://www.trendhunter.com

       Mówiąc o kreatywności, warto wspomnieć o zmieniających się źródłach inspiracji. Ten fragment artykułu może się okazać szczególnie przydatny dla projektantów i wszystkich osób odpowiedzialnych za proces tworzenia koncepcji wyrobów jubilerskich. Wraz ze wzrostem popularności komunikowania się za pomocą mediów społecznościowych, otwartymi granicami i możliwością łatwego dostania się do większości krajów europejskich, zmienił się również wachlarz ludzi, miejsc i marek, które mogą inspirować młodego człowieka. Zmieniły się również punkty odniesienia – dzisiejsi nastolatkowie nie porównują się jedynie do swoich kolegów w najbliższej okolicy, ale również z łatwością mogą zapytać o zdanie znajomych mieszkających w innych krajach i szukać u nich uznania dla przedmiotów zakupionych w Polsce. Mając to na uwadze, dla projektanta biżuterii wydaje się obowiązkowe śledzenie najnowszych trendów na poziomie europejskim i międzynarodowym. Konieczna też staje się znajomość bieżących wystaw, przedstawień teatralnych i filmów – wytworów współczesnej kultury, które mogą kształtować gusta millenialsów.

       Kluczem, który może łączyć wszystkie powyższe wskazówki dla producentów i sprzedawców dóbr luksusowych jest zaangażowanie. Bez zaangażowania klienta – w proces projektowania, produkcji, a nawet promocji produktów jubilerskich – za pomocą różnorodnych platform w mediach społecznościowych, nie możliwe będzie zachęcenie klienta pokolenia Y do skorzystania z produktów nawet najbardziej znanej i szanowanej marki jubilerskiej. Obserwatorzy rynku są zgodni, że młodzi, dobrze wykształceni i świadomi swoich potrzeb odbiorcy dóbr luksusowych mniej dbają o pieniądze, większą wagę przykładając do potrzeby zaistnienia, wyróżnienia się i zaspokojenia pragnienia swojej wyjątkowości.

 

Zdjęcie  tytułowe:

Fonderie 47 Cufflinks, proj.: Roland Iten, współczesne spinki do mankietów,

źródło: http://www.trendhunter.com

Tekst: Michał Chmiel